Відповідальність за порушення у сфері використання РРО
З 01.08.2023 у зв'язку з набуттям чинності Законом від 30.06.2023 № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219) змінилися правила притягнення до відповідальності за порушення у сфері застосування РРО. У консультації розкажемо, які заходи відповідальності передбачено за різні порушення у сфері застосування РРО, здійснення розрахунків, які правила «воєнного» звільнення від штрафів і що саме змінилося з 1 серпня поточного року.
Нововведення Закону № 3219 у сфері застосування відповідальності
Розглянемо, які зміни в зазначеній сфері внесено Законом № 3219.
Звільнення від відповідальності за період із 01.01.2022 по 01.10.2023.
Законом від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі – Закон № 265) установлено, що під час здійснення розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб’єкти господарювання (далі – СГ) повинні застосовувати РРО/ПРРО.
Зазначимо, що обов’язкове застосування РРО/ПРРО з 01.01.2022 було нововведенням лише для підприємців – платників єдиного податку (далі – ЄП), тому що інші СГ мали працювати з РРО/ПРРО і до цієї дати. Виняток було зроблено лише для єдинників першої групи (п. 296.10 Податкового кодексу, далі – ПК).
За проведення розрахункових операцій без застосування РРО/ПРРО Законом № 265 передбачено штрафні санкції.
З початком війни до Закону № 265 було внесено зміни, відповідно до яких тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону № 265 не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів (п. 12 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 265).
І багато хто з підприємців у 2022 році спокійно працювали без РРО/ПРРО.
Але потім податківці почали говорити, що штрафувати за цей період будуть після закінчення воєнного стану (див., наприклад, ЗІР, категорія 109.18, наразі роз’яснення переведене до нечинних; лист ДПС від 13.12.2022 № 16673/6/99-00-07-04-01-06).
Такого висновку податківці дійшли через не зовсім вдале формулювання п. 12. І це дуже збентежило підприємців, адже штрафи значні.
Крапку в цьому питанні було поставлено Законом № 3219.
Так, у новій редакції п. 12 розд. ІІ Закону № 265 чітко сказано, що СГ звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону № 265, вчинені ними у період з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року, крім відповідальності за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів, здійснення діяльності з купівлі/продажу іноземної валюти, діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.
Отже, по-перше, «безвідповідальний» період починається з 01.01.2022, а не з 24.02.2022, а по-друге, СГ звільнено від відповідальності не на період воєнного стану, а за порушення, допущені у цей період.
Тому, якщо починаючи з 01.01.2022 ви не здійснювали види діяльності, названі у п. 12 після слова «крім», то штрафів за непроведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО у вас не буде.
Також нагадаємо, що не будуть штрафувати за неведення в зазначений період товарного обліку тих підприємців, для яких ведення такого обліку є обов’язковим, оскільки штраф за таке порушення передбачений також Законом № 265 (ст. 20).
Відповідальність СГ на певних територіях
Розділ ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 265 доповнено п. 14, де зазначено, що починаючи з 1 жовтня 2023 року СГ звільняються від відповідальності за порушення вимог Закону № 265 (крім порушень порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів), вчиненні ними при продажу товарів, наданні послуг:
- на тимчасово окупованих РФ територіях України – по дату завершення тимчасової окупації відповідних територій;
- територіях активних бойових дій – по дату завершення бойових дій на відповідних територіях;
- територіях можливих бойових дій – по дату припинення можливості бойових дій на відповідних територіях.
До відома! Дати завершення бойових дій, дати завершення тимчасової окупації, дати припинення можливості бойових дій визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ (затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309). |
Нові розміри штрафу для підприємців – платників ЄП
Розділ ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 265 доповнено п. 15, де зазначено, що у період з 1 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України до підприємців, які є платниками ЄП та не зареєстровані платниками ПДВ, що провадять діяльність з продажу товарів або надають послуги, застосовується відповідальність, установлена п. 1 ст. 17 Закону № 265 за такі порушення, як:
- проведення розрахункових операцій з використанням РРО/ПРРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);
- непроведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО з фіскальним режимом роботи;
- невидача (у паперовій та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого СГ.
Штрафи за такі порушення для вищеназваних СГ у цей період становлять:
- 25 % вартості проданих з такими порушеннями товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
- 50 % вартості проданих з такими порушеннями товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.
Для порівняння. Нагадаємо, що звичайні штрафи за вищезазначені порушення становлять 100 % та 150 % вартості проданих із такими порушеннями товарів (робіт, послуг) відповідно. Докладніше про розміри штрафів у звичайних умовах див. нижче в табл. 1. |
Але зазначимо, що зменшені розміри штрафи не застосовуються до підприємців – платників ЄП, які здійснюють продаж:
- підакцизних товарів;
- технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту;
- лікарських засобів, виробів медичного призначення;
- ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Таких платників штрафуватиме за звичайними ставками (100 % та 150 %).
Далі розглянемо, які заходи відповідальності установлено для порушників порядку застосування РРО та проведення розрахунків.
Види відповідальності та розміри штрафів
За порушення порядку застосування РРО та проведення розрахунків до СГ застосовується:
- фінансова відповідальність, що накладається на СГ;
- админістративна відповідальність, до якої притягуються посадові особи підприємств, а також фізособи-підприємці.
Фінансова відповідальність
Фінансова відповідальність застосовується на підставі ст. 17 Закону № 265.
Для зручності інформацію про цей вид відповідальності наведемо в табл. 1.
Таблиця 1. Фінансові санкції за порушення у сфері застосування РРО
№ з/п |
Суть правопорушення |
Розмір санкції |
Норма Закону |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Установлення під час перевірки фактів: – проведення розрахункових операцій з використанням РРО, програмних РРО (далі – ПРРО) або розрахункових книжок (далі – РК) на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); – непроведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО з фіскальним режимом роботи; – невидача (у паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання РК на окремому господарському об'єкті такого СГ |
100 % вартості проданих 150 % зазначеної вартості – |
П. 1 ст. 17 |
2 |
1. Здійснення розрахункових операцій: – без використання РК та/або книги обліку розрахункових операцій (далі – КОРО) у випадках, коли необхідність їх використання передбачена законом; – з використанням незареєстрованої належним чином РК та/або КОРО. 2. Порушення встановленого порядку використання КОРО/РК. 3. Незбереження РК та/або КОРО протягом установленого законом строку |
50 НМДГ |
П. 3 ст. 17 |
3 |
Нероздрукування або нестворення контрольної стрічки в електронній формі на РРО, виявлення спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на такій контрольній стрічці |
30 НМДГ |
П. 5 ст. 17 |
4 |
Проведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД, ціни товару та обліку його кількості |
300 НМДГ |
П. 7 ст. 17 |
5 |
1. Порушення встановленого п. 1 ст. 9 Закону № 265 порядку проведення розрахунків (при торгівлі продукцією власного виробництва) через каси підприємств, установ та організацій, у яких ці операції мають проводитися з оформленням прибуткових та видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій у встановленому порядку. 2. Порушення порядку оформлення розрахункових та звітних документів під час продажу проїзних та перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті |
20 НМДГ (340 грн) |
П. 8 ст. 17 |
6 |
Застосування під час здійснення розрахункових операцій РРО, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесено зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника |
300 НМДГ |
П. 9 ст. 17 |
7 |
Неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, РК та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО через дротові або бездротові канали зв'язку в разі обов'язковості її подання |
30 НМДГ (510 грн) |
П. 10 ст. 17 |
8 |
Реалізація товарів, які не обліковані в установленому порядку, та/або неподання СГ під час перевірки документів, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (на господарському об'єкті)* |
У розмірі вартості товарів, |
Ст. 20 |
*Штраф не застосовується до фізосіб-підприємців, які сплачують єдиний податок та не зареєстровані платниками ПДВ, крім тих, хто провадить діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. |
Відповідно до ст. 15 Закону № 265 штрафи за порушення у сфері застосування РРО накладають органи ДПС за результатами документальних та фактичних перевірок, що проводяться відповідно до норм ПК.
Сплатити штраф слід протягом 10 календарних днів із дня винесення рішення щодо застосування санкції (ст. 25 Закону № 265). Протягом цього ж строку можна оскаржити винесене рішення.
Адміністративна відповідальність
Адміністративну відповідальність у сфері застосування РРО та готівкових розрахунків встановлено КУпАП.
Для зручності інформацію про цей вид відповідальності наведемо в табл. 2.
Таблиця 2. Заходи адміністративного впливу за порушення у сфері розрахунків
№ з/п |
Суть правопорушення |
Розмір санкції |
Норма КУпАП |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Порушення встановленого законом порядку здійснення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг |
Для осіб, які здійснюють розрахункові операції: – за перше порушення – від 2 до 5 НМДГ (від 34 до 85 грн); – за повторне порушення протягом року – від 5 до 10 НМДГ (від 85 до 170 грн). Для посадових осіб підприємства: – за перше порушення – від 5 до 10 НМДГ (від 85 до 170 грн); – за повторне порушення протягом року – від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн) |
Ч. 1, 2 |
2 |
Порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), в т. ч.: – перевищення граничних сум розрахунків готівкою; – недотримання встановлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних коштів |
Для фізособи-підприємця, посадових осіб юрособи: – за перше порушення протягом року – – за повторне порушення протягом року – від 500 до 1 000 НМДГ (від 8 500 до 17 000 грн) |
Ст. 16315 |
3 |
Здача виручки торговими підприємствами всіх форм власності, що реалізують товари за готівку, з порушенням строків, установлених правилами розрахунків та ведення касових операцій |
Для осіб, відповідальних за здачу виручки: – за перше порушення – від 17 до 88 НМДГ (від 289 до 1 496 грн); – за повторне порушення протягом року – від 43 до 175 НМДГ (від 731 до 2 975 грн) |
Ст. 1644 |
Накладати адміністративні штрафи, перелічені у табл. 2, уповноважені такі органи:
- на підставі ст. 1551 КУпАП – суди (ст. 221 КУпАП), адмінпротоколи у таких справах складають органи ДПС (ст. 255 КУпАП);
- на підставі ст. 16315 КУпАП – органи ДПС (ст. 2342 КУпАП);
- на підставі ст. 1644 КУпАП – органи Національної поліції (ст. 222 КУпАП).
При накладенні адмінштрафів потрібно дотримуватися строків давності, встановлених ст. 38 КУпАП. Так, штрафи, передбачені:
- ст. 16315 та 1644 КУпАП, можуть бути застосовані не пізніше ніж через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше двох місяців із дня його виявлення (ч. 1 ст. 38 КУпАП);
- ст. 1551 КУпАП – не пізніше ніж через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше трьох місяців із дня його виявлення (ч. 2 ст. 38 КУпАП).
Нагадаємо, згідно з п. 111.5 ПК триваюче правопорушення – це безперервне невиконання норм ПК платником податків, який вчинив певні дії або допустив бездіяльність і не вчиняв подальших дій щодо його усунення до моменту виявлення такого правопорушення контролюючим органом. На практиці суди вважають непроведення розрахунків через РРО разовим правопорушенням. Отже, адмінштраф на підставі ст. 1551 КУпАП може бути накладено не пізніше трьох місяців з моменту проведення такого розрахунку з порушенням (див., наприклад, постанову Машівського районного суду Полтавської обл. від 30.01.2023, ЄДРСР, реєстр. № 108657580; постанову Київського районного суду м. Полтави від 29.03.2023, ЄДРСР, реєстр. № 109881830).
Зверніть увагу! На відміну від фінансової відповідальності, на період дії воєнного стану немає звільнення від адміністративних штрафів, а також немає жодних пільг для окремих категорій СГ.
Коментарі до матеріалу