Склад, порядок і строки подання фінансової звітності підприємствами встановлено Законом від 16.07.1999 № 996-XIV і Порядком, затвердженим постановою КМУ від 28.02.2000 № 419 (далі – Закон № 996 і Порядок 419). Розглянемо докладніше ці питання в консультації. Фінзвітність бюджетних установ і банків тут не висвітлюється.
Згідно зі ст. 11 Закону № 996 усі підприємства зобов’язані складати фінзвітність на підставі даних бухобліку.
№ з/п |
Критерії класифікації фінзвітності |
Вид фінзвітності та пояснення |
1 |
2 |
3 |
1 |
Періодичність складання |
Річна |
Проміжна (I квартал, перше півріччя, дев’ять місяців) |
||
2 |
Правила складання |
Згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку (далі – НП(С)БО) |
Згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності (далі – МСФЗ) |
||
Згідно з НП(С)БО в державному секторі (складають тільки суб’єкти держсектору, п. 2 Порядку № 419) |
||
3 |
Обсяг інформації |
Звичайна (відображаються тільки показники конкретного підприємства) |
Консолідована (містить показники загального майнового стану та результатів діяльності групи підприємств) |
Фінзвітність (у т. ч. консолідована), складена як за національними, так і за міжнародними стандартами бухобліку, подається (ч. 5 ст. 121, ч. 1 ст. 14 Закону № 996; п. 2 Порядку № 419):
Кількість і найменування форм фінзвітності, які зобов’язане скласти та подати підприємство, залежить від його розмірної категорії, визначеної на підставі ч. 2 ст. 2 Закону № 996 і податкового статусу.
Наведемо в табл. 2 чинні форми фінзвітності, затверджені НП(С)БО згідно із ч. 3–5 ст. 11 Закону № 996 (крім банків і бюджетних установ, які мають свої форми).
№ з/п |
Категорія підприємства |
Форми фінзвітності |
Нормативний акт, |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Великі та середні підприємства1 |
Форми № 1, № 2, № 3 (або № 3-н), № 4; |
|
наказ Мінфіну |
|||
2 |
Мале підприємство1, 5 |
||
3 |
Представництво іноземного суб’єкта господарської діяльності5, 6 |
||
4 |
Мікропідприємство1, 5 |
||
5 |
Непідприємницьке товариство5, 7 |
||
1 Розмірна категорія підприємства згідно із ч. 2 ст. 2 Закону № 996.2 Якщо підприємство зобов’язане подавати консолідовану звітність (див. табл. 3 нижче).3 Форма не застосовується представництвами іноземних суб’єктів госпдіяльності, малими та мікропідприємствами, непідприємницькими товариствами та підприємствами, які відповідно до законодавства складають фінзвітність за МСФЗ (п. 44.2 ПК, ч. 3 ст. 11 Закону № 996, Наказ № 302, п. 2 НП(С)БО 25, п. 2 НП(С)БО 29). Підприємства, які складають звітність за МСФЗ, подають примітки в довільній формі.4 Складають підприємства, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку продукції (товарів, робіт, послуг) або щодо продукції (товарів, робіт, послуг) яких до початку звітного року прийнято рішення про держрегулювання цін, у т. ч. підприємства, які займаються виробництвом, транспортуванням, постачанням теплової енергії та надають послуги із централізованого водопостачання та водовідведення (п. 2 НП(С)БО 29). Ця форма не застосовується представництвами іноземних суб’єктів госпдіяльності, малими та мікропідприємствами, непідприємницькими товариствами та підприємствами, які відповідно до законодавства складають фінзвітність за МСФЗ.5 Мають право за бажання подавати фінзвітність за формами № 1–4, № 1-к–4-к (п. 2 розд. I НП(С)БО 1). При цьому підприємства, які ведуть бухоблік за МСФЗ, не мають права звітувати за формами, наведеними у НП(С)БО 25 – вони використовують форми з НП(С)БО 1.6 Нині в законодавстві (зокрема, у Законі № 996) замість терміна «представництво іноземного суб’єкта господарської діяльності» використовується термін «філії та представництва юридичної особи, утвореної відповідно до законодавства іноземної держави». Згідно із ч. 5 ст. 95 Цивільного кодексу (далі – ЦК) такі філії та представництва підлягають держреєстрації в Україні та вважаються створеними з моменту держреєстрації. У НП(С)БО 25 усе ще використовується старий термін, однак вважаємо, що для цілей подання фінансової звітності ці терміни є тотожними. Зверніть увагу! Для цілей обкладення податком на прибуток виділяють постійне представництво нерезидента (пп. 14.1.193 ПК) – це постійне місце діяльності (у т. ч. філія або представництво), через яке нерезидент провадить господарську діяльність в Україні.7 Із 1 січня 2018 року в Законі № 996 замість терміна «неприбуткова організація» використовується термін «непідприємницьке товариство». Згідно зі ст. 85 ЦК непідприємницьким уважається товариство, яке не має на меті отримання прибутку для його подальшого розподілу між учасниками. Товариством є організація, створена шляхом об’єднання осіб (учасників), які мають право на участь у цьому товаристві (ч. 2 ст. 83 ЦК). Ми вважаємо, що визначення непідприємницького товариства із ЦК відповідає податковому визначенню терміна «неприбуткове підприємство, установа, організація», наведеному в пп. 14.1.121 ПК. |
Підприємства зобов’язані в певний строк подавати фінзвітність користувачам, установленим законодавством (див. таблиці 3–5).
№ з/п |
Категорія |
Проміжна фінзвітність |
Річна фінзвітність за 2024 рік |
||
Органи |
Податковий орган |
Органи |
Податковий орган |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Середні1 |
Не пізніше |
Протягом 40 календарних днів |
Не пізніше Не пізніше |
Не пізніше Не пізніше |
1 Згідно із ч. 2 ст. 2 Закону № 996.2 Абзац п’ятнадцятий п. 2, абзац п’ятий п. 5 Порядку № 419.3 У разі, якщо декларація подається щокварталу згідно з пп. 134.1.1 ПК.4 Абзац шостий п. 5 Порядку № 419.5 Абзац другий п. 5 Порядку № 419.6 Абзац четвертий п. 5, 10 Порядку № 419.7 Згідно з абзацом другим п. 5 Порядку № 419 форми № 1 і № 2 мають бути подані податковому органу не пізніше 28 лютого наступного за звітним року. Водночас в абзаці чотирнадцятому п. 2 і абзаці шостому п. 5 Порядку № 419 сказано, що проміжна та річна фінзвітність подається податковому органу в строки, передбачені ПК. Щоб уникнути можливих непорозумінь, рекомендуємо платникам, які будуть подавати річну декларацію з податку на прибуток в останній день (3 березня 2025 року), подати фінзвітність до органів статистики та ДПС через «Єдине вікно» не пізніше 28 лютого. |
|||||
2 |
Іноземні представництва |
Не пізніше 30-го числа місяця, наступного за звітним кварталом - № 1-м, № 2-м1 |
Протягом 40 к. д, що настають |
Не пізніше |
Не пізніше |
3 |
Малі3 |
Протягом 40 к. д., що настають |
Не пізніше |
Не пізніше |
|
4 |
Мікропідприємства3 |
Не подається5 |
Протягом 40 к. д., що настають |
Не пізніше |
Не пізніше |
5 |
Непідприємницькі товариства |
№ 1-мс, № 2-мс |
Не подається |
Не пізніше |
Не пізніше |
1 Абзац п’ятнадцятий п. 2, абзац п’ятий п. 5 Порядку № 419.2 У разі, якщо декларація подається щокварталу згідно з пп. 134.1.1 ПК.3 Згідно із ч. 2 ст. 2 Закону № 996.4 Абзац перший п. 5 Порядку № 419.5 Абзац шістнадцятий п. 2 Порядку № 419. |
№ з/п |
Категорія |
Проміжна фінзвітність |
Річна фінзвітність за 2024 рік |
||||
Органи |
Центр |
Податковий орган |
Органи |
Центр |
Податковий орган |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Підприємства, що становлять суспільний інтерес (ст. 1 Закону № 996)1 |
Не пізніше 30-го числа місяця, |
Протягом 40 к. д., що настають за звітним кварталом, у складі декларації, розрахунку ЧЧПД – форми № 1 і № 25 |
Не пізніше |
Не пізніше строків оприлюднення (залежно від категорії підприємства, див. табл. 6) – |
Не пізніше Не пізніше |
|
2 |
Кредитні спілки |
||||||
3 |
Публічні акціонерні товариства (далі – ПАТ) |
||||||
4 |
Суб’єкти господарювання (далі – СГ), які провадять діяльність у добувних галузях |
||||||
5 |
Підприємства, що провадять види госпдіяльності, перелічені в п. 2 Порядку № 419 |
||||||
6 | Материнські підприємства груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес | ||||||
7 | Материнські підприємства великої групи, що не належать до категорії великих підприємств | ||||||
1 Це підприємства – емітенти цінних паперів (далі – ЦП), ЦП яких допущено до торгів на регульованому ринку капіталу або щодо ЦП яких здійснено публічну пропозицію; банки; страховики; недержавні пенсійні фонди (далі – НПФ), інші фінустанови (крім фінустанов і НПФ, які належать до малих і мікропідприємств); великі підприємства згідно із ч. 2 ст. 2 Закону № 996.2 Абзац другий п. 5 Порядку № 419.3 Абзац третій п. 5 Порядку № 419.4 МСФЗ-звітність подається до центру збору фінзвітності на основі таксономії такої звітності в єдиному електронному форматі, визначеному Мінфіном.
5 Як роз’яснює ДПС (ЗІР, категорія 102.20.02), платники податку на прибуток, що складають фінзвітність за МСФЗ (крім тих платників, які відповідно до Закону № 996 зобов’язані оприлюднювати річну фінзвітність, у т. ч. консолідовану), подають до податкового органу разом із декларацією проміжну та річну фінзвітність:
|
На замітку! Підприємства, не зазначені в табл. 4, також можуть застосовувати міжнародні стандарти для складання фінзвітності, але тільки якщо вважатимуть це за доцільне (ч. 3 ст. 121 Закону № 996). При цьому підприємства, які добровільно перейшли на МСФЗ, подають фінзвітність, у тому числі у форматі таксономії, у загальному порядку. |
Що стосується таксономії фінансової звітності, то на сайті Мінфіну вже є переклад таксономії фінзвітності за МСФЗ за 2024 рік (там же розміщено переклади таксономії за 2022, 2023 і більш ранні роки). А ось електронний файл таксономії UA МСФЗ XBRL 2024, за яким потрібно подавати фінзвітність за 2024 рік, а також за проміжні періоди 2025 року, станом на кінець січня поточного року ще перебуває в процесі роботи. На початку цього року на офіційному сайті фінансової звітності було оприлюднено електронний файл UA МСФЗ XBRL 2023, згідно з яким слід подати звітність за 2023 рік та проміжні періоди 2024 року.
№ з/п |
Категорія |
Проміжна консолідована1 фінзвітність |
Річна консолідована1 |
||||
Органи |
Центр |
Податковий орган |
Органи |
Центр |
Податковий орган |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Підприємства, які контролюють інші підприємства (материнські підприємства)2 |
Не пізніше 45 днів після |
Не подається |
Не пізніше строків |
Не подається |
||
2 |
Об’єднання підприємств відносно підприємств, що входять до їх складу (якщо це передбачено установчими документами об’єднань підприємств відповідно до законодавства) |
||||||
1 Консолідована фінансова звітність – це фінансова звітність підприємства, що здійснює контроль (материнського підприємства), та підприємств, які ним контролюються (тобто групи компаній), як єдиної економічної одиниці (ст. 1 Закону № 996). Правила її складання регламентуються НП(С)БО 2 або МСФЗ 10, а порядок подання – ст. 14 Закону № 996 і п. 10, 11 Порядку № 419.
2 Такі підприємства звільнено від складання та подання консолідованої фінзвітності, якщо група належить до малої або середньої (крім випадків, коли в групі є підприємство, що становить суспільний інтерес) (ч. 3 ст. 14 Закону № 996). Група є малою, якщо сукупні показники материнського підприємства разом із контрольованими підприємствами на дату складання річної фінзвітності не перевищують двох із таких критеріїв (ч. 1 ст. 12 Закону № 996):
|
Відповідно до п. 4 Порядку № 419 датою подання фінзвітності вважається:
На замітку! Якщо дата подання звітності припадає на неробочий день, строк подання переноситься на перший після вихідного день (п. 10 Порядку № 419). |
Підприємства, зазначені в ч. 3 ст. 14 Закону № 996, зобов’язані оприлюднювати свою річну фінзвітність (у т. ч. консолідовану) разом із відповідними аудиторськими звітами на своїй вебсторінці або вебсайті (у повному обсязі) або іншим способом у випадках, визначених законодавством.
Фінзвітність оприлюднюється у форматі, що виключає можливість унесення до неї змін іншими користувачами, а також у єдиному електронному форматі, визначеному Мінфіном, на основі таксономії фінзвітності за МСФЗ (абзац вісімнадцятий п. 2 Порядку № 419).
Майте на увазі! Разом із фінзвітністю оприлюдненню підлягають також звіт про управління (у т. ч. консолідований) і звіт про платежі на користь держави (у т. ч. консолідований), складання яких передбачено п. 2, 7 ст. 11 Закону № 996, але які фінзвітністю не є. |
№ |
Підприємства, які зобов’язані оприлюднювати фінзвітність |
Строки оприлюднення |
1 |
2 |
3 |
1 |
Підприємства – емітенти ЦП, ЦП яких допущено до торгів на регульованому ринку капіталу або щодо ЦП яких здійснено публічну пропозицію, банки, страховики, НПФ*, інші фінустанови*, великі** підприємства*** |
Не пізніше ніж |
2 |
ПАТ, суб’єкти природних монополій на загальнодержавному ринку та СГ, які провадять діяльність у добувних галузях |
|
3 |
Суб’єкти природних монополій на загальнодержавному ринку |
|
4 |
Підприємства, які провадять діяльність у видобувних галузях (абзац двадцять перший ч. 1 ст. 1 Закону від 18.09.2018 № 2545-VIII «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях» |
|
5 |
Великі** підприємства, що не є емітентами ЦП |
Не пізніше ніж |
6 |
Середні** підприємства |
|
7 |
Інші фінустанови та НПФ, які належать до малих** і мікропідприємств** |
|
8 |
Малі підприємства, які є СГ державного сектору економіки |
|
9 |
Материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств**** (крім суб’єктів інвестиційної діяльності, які не складають консолідовану фінзвітність за МСФЗ) |
|
10 |
Материнські підприємства, які самі є дочірніми підприємствами і не складають консолідовану фінзвітність***** |
|
* Крім інших фінустанов і НПФ, які належать до малих і мікропідприємств.** Згідно із ч. 2 ст. 2 Закону № 996.*** Крім великих підприємств, що не є емітентами ЦП.**** Для таких підприємств запроваджено обов’язок оприлюднювати річну консолідовану звітність групи, складену згідно з МСФЗ, разом з аудиторським звітом. Згідно з листом Мінфіну від 22.09.2022 № 41010-06-5/21480, якщо таке підприємство перейшло на МСФЗ із 01.01.2023, то вперше воно повинне оприлюднити свою консолідовану фінзвітність за 2024 рік до 1 червня 2025 року. Індивідуальну річну фінзвітність такі підприємства оприлюднюють, якщо відповідають загальним критеріям, наведеним у ч. 3 ст. 14 Закону № 996 (див. рядки 1–7 цієї таблиці).***** Такі підприємства зобов’язані оприлюднювати у себе на сайті консолідовану фінзвітність свого материнського підприємства разом з аудиторським звітом. Індивідуальну річну фінзвітність вони оприлюднюють, якщо відповідають загальним критеріям, наведеним у ч. 3 ст. 14 Закону № 996 (див. рядки 1–7 цієї таблиці). |
У період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом 3 місяців після його припинення або скасування:
Юрособи, які відповідно до законодавства зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність (у т. ч. консолідовану) разом з відповідними звітами, визначеними пп. 41 п. 1 Закону № 2115, оприлюднюють таку звітність в повному обсязі згідно із законодавством протягом 3 місяців після припинення або скасування воєнного стану або стану війни за весь період неоприлюднення (пп. 42 п. 1 Закону № 2115).
Зверніть увагу! Для звітності, яка подається до НБУ і Нацкомісії із цінних паперів і фондового ринку, діють правила подання та оприлюднення, передбачені пп. 6, 7 п. 1 Закону № 2115. |
Особи, які не мають фізичної можливості протягом строку, визначеного Законом № 2115, подати звітність та/або інші необхідні документи у зв’язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, звільняються від адміністративної та/або кримінальної відповідальності. Такі особи подають звітність і документи протягом місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали подання звітності та документів (пп. 3 п. 1 Закону № 2115).
Майте на увазі! Норми Закону № 2115 не стосуються податкових правовідносин, а також правовідносин, на які поширюється дія Закону від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції». |
Згідно із чинною на сьогодні редакцією ПК платники податку на прибуток зобов’язані подавати декларацію із цього податку в установлені строки, незважаючи на воєнний стан. Тому такі платники вимушені складати та подавати проміжну та/або річну фінзвітність до подання або одночасно з поданням декларації (квартальної та/або річної), адже фінзвітність є невід’ємним додатком до декларації.
Що стосується обов’язку подати до ДПС річну фінзвітність, яка підлягає оприлюдненню, разом з аудиторським звітом, то згідно з абзацом двадцять четвертим пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК підприємства – платники податку на прибуток звільняються від відповідальності за неподання:
Проте звільнення діятиме за умови, що ці платники подадуть фінзвітність (і уточнюючий розрахунок) протягом трьох місяців після скасування воєнного стану.